Autoprezentacja i wizerunek

Być profesjonalistką od stóp do głowy

Być profesjonalistką, czyli jak kreować swój wizerunek w pracy

„Jak cię widzą, tak cię piszą” – to powiedzenie od lat nie traci na aktualności. Już w starożytności konkretne typy ubioru przypisywane były odpowiednim warstwom społecznym, a w czasach współczesnych często określają przynależność do wybranych grup zawodowych. Świadome kreowanie własnego wizerunku pozwala przekazywać zaplanowane przez nas komunikaty, niezależnie od tego, w jakiej branży pracujemy.

 

W kontaktach zawodowych i biznesowych wizerunek jest szczególnie istotny, gdyż w ogromnym stopniu decyduje o tym, jak patrzą na nas inni. Bez względu na to, jak wspaniałe mamy CV, jak wielką wiedzę i doświadczenie posiadamy, negatywne wrażenie spowodowane nieodpowiednim wyglądem, może zniweczyć nasze szanse na awans

Pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz. I to jest prawda.

Odpowiedzialny za to jest tzw. efekt pierwszego kontaktu. Według psychologów społecznych podczas pierwszego spotkania około 90% informacji o nas przekazywanych jest przez czynniki pozawerbalne. W ciągu pierwszych 7 sekund stereotypy związane ze sposobem zachowania, mową ciała i wizerunkiem warunkują to, jak jesteśmy i będziemy postrzegani w przyszłości.

Nasze umiejętności, wiedza, kompetencje czy doświadczenie są oczywiście dla pracodawcy bardzo ważne. Jednak to, jak się prezentujemy, nasz ubiór, ogólne wrażenie czy atrakcyjność fizyczna w dużej mierze decyduje o tym, jak postrzegają nas przełożeni, partnerzy biznesowi czy współpracownicy. Na podstawie wyglądu inne osoby nieświadomie wyrabiają sobie opinię o nas, naszym stosunku do pracy i obowiązków, a nawet o osobowości.

Jeśli oczekujemy, aby postrzegano nas profesjonalnie, należy zadbać o szczegóły, takie jak: garderoba, dodatki, fryzura czy makijaż. Wszystkie te starannie dobrane elementy, świadczą o naszym dobrym guście i poważnym stosunku do pracy.

 

Biurowy dress code, czyli dlaczego szafa w pracy jest taka ważna

Dress code, to krótko mówiąc spisane lub umowne zasady, dotyczące stroju danej grupy społecznej czy zawodowej. Wiele firm we współczesnym biznesie charakteryzuje się swoim dress codem. Zależy on od branży, wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej, a przede wszystkim zajmowanego stanowiska. Nasz strój powinien być wyra¬zem szacunku dla przełożonych, interesantów i współpracowników. Regulacjom (zazwyczaj w formie wytycznych) podlegają najczęściej ubiór i obuwie, ale spoty¬kane są również przepisy dotyczące fryzury, makijażu i dodatków. Do firm restrykcyjnie podchodzących do wyglądu należą przede wszystkim te, w których pracownicy mają bezpośredni kontakt z kontrahentami.

Współczesny dress code najczęściej kojarzony jest ze sformalizowanym strojem biznesowym. Może on jednak łączyć wymagania pracodawcy z naszym indywidualnym stylem. Ważna jest tu przede wszystkim umiejętności dobrania stroju do warunków fizycznych, okoliczności oraz zajmowanego stanowiska. Tam, gdzie polityka ubioru nie jest ściśle narzucona i skodyfikowana, najkorzystniej kierować się intuicją i zmysłem obserwacji.

 

Prostota, umiar i elegancja

W praktyce oznacza to unikanie strojów zbyt ekscentrycznych i wyzywających. Podstawą profesjonalnego wizerunku biznesowego jest styl klasyczny, który powinien łączyć zasady etykiety i indywidualny styl pracownika. Wizerunek w biurze powinien być neutralny. Wymagany strój powinien być skromny, czysty, schludny, klasyczny i elegancki. Kluczem do profesjonalnego wyglądu biznesowego jest spójność dodatków i poszczególnych elementów ubioru.
Strój powinien być dostosowany do stanowiska, wymogów przełożonego, wizerunku i polityki firmy. Stonowane kolory, harmonijnie do siebie dobrane, podkreślone eleganckimi dodatkami, których również nie może być za dużo, dodadzą nam powagi.

 Kilka ważnych zasad, o których warto pamiętać

  • Dobór stroju zależy od stanowiska, rodzaju pracy, branży, wydarzenia w danym dniu, ale także figury i typu urody.
  • Bluzka koszulowa i marynarka sprawdzą się podczas formalnych spotkań, ale na co dzień można je zastąpić gładkim topem, golfem lub swetrem typu „bliźniak”.
  • Bez względu na porę roku, ramiona zawsze powinny być zakryte.
  • W żadnym wypadku bielizna nie powinna być widoczna spod ubrania.
  • Panie o obfitych kształtach powinny unikać opiętych fasonów, przy dużym biuście poleca się bluzki kopertowe i dekolty w szpic, mały biust lubi jasne kolory i poziome paski.
  • Spódnica powinna być prosta, pozbawiona koronek, falban i sięgać kolan. Odpowiednia długość to (przy rękach wyciągniętych wzdłuż ciała) do najdłuższego palca ręki. Odpadają długie fasony oraz miniówki. Spódnicę można zastąpić eleganckimi spodniami.
  • Najkorzystniejsze barwy to brązy i szarości. Można wybrać granat lub inne odcienie niebieskiego, bo jak wykazują badania kojarzą się one z zaufaniem i profesjonalizmem.
  • Buty powinny być zawsze czyste, zadbane i dobrej jakości.
  • Dla kobiet w wielu firmach obowiązkiem jest noszenie rajstop.
  • Niedozwolony jest zbyt ostry makijaż, krzykliwy manicure, nadmiar biżuterii i dodatków.
  • U mężczyzn natomiast niedopuszczalne są: zaniedbane i brudne buty albo sandały czy adidasy do garnituru, źle zawiązany lub poplamiony krawat, niewyprasowane, wymięte ubranie , nieodopasowane skarpetki, które powinny być zawsze dobrane do koloru spodni lub butów.

Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujemy i jak dużą mamy swobodę w wyborze ubioru, należy zadbać o wiarygodność i spójność wizerunku.

Pamiętajmy zawsze o zasadzie harmonii między naturalnymi warunkami, osobowością, a charakterem wykonywanej pracy. Warto więc postawić na to, aby nasz profesjonalny wizerunek był przyjazny i ułatwiał kontakty z otoczeniem.