kompetencje-cyfrowe-kiko-educational-solutions

Kompetencje cyfrowe – klucz do sukcesu czy wymóg codzienności?

Świat zmienia się w obszarze kompetencji cyfrowych prawie, że z prędkością światła. Umiejętności jeszcze 15 lat temu zarezerwowane dla wąskiej grupy specjalistów obecnie stały się naszą codziennością i wymagają bycia na bieżąco z nowymi trendami i usługami w cyfrowym świecie. Czym są kompetencje cyfrowe? Jakie mają znaczenie kompetencje cyfrowe w sukcesie życiowym i zawodowym?

Komisja Europejska informuje, że do sieci internetowej jest przyłączonych ponad 15 mln Europejczyków, w chwili obecnej 68% Europejczyków regularnie korzysta z Internetu, a 170 mln z serwisów społecznościowych. Jednak jeden na czterech Europejczyków jeszcze nigdy z Internetu nie korzystał. Konsumenci i przedsiębiorstwa szybko przestawiają się na usługi mobilne. Dlatego warto przyjrzeć się nowym formom komunikacji. Komunikacji i kompetencjom cyfrowym.

Kompetencje cyfrowe (ang. digital competences) definicja

Zgodnie z definicją Zaleceń Rady Europejskiej 2018 „Kompetencje cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie”. Jest to pewien zestaw wiedzy, umiejętności, postaw.

Przyjrzyjmy się poniżej czym są i co obejmują kompetencje cyfrowe.

Kompetencje cyfrowe obejmują m.in.:

  • umiejętność korzystania z informacji i danych,
  • komunikowanie się i współpracę,
  • umiejętność korzystania z mediów,
  • umiejętność tworzenie treści cyfrowych (w tym programowanie),
  • bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyber-bezpieczeństwem),
  • kwestie dotyczące własności intelektualnej,
  • rozwiązywanie problemów
  • krytyczne myślenie.

kompetencje-cyfrowe-kiko-educational-solutions-1

Po co nam kompetencje cyfrowe

W dzisiejszym świecie niezwykle istotne jest rozumienie, w jaki sposób technologie cyfrowe mogą pomagać w komunikowaniu się, kreatywności i innowacjach. Ważna jest świadomość związanych z kompetencjami cyfrowymi możliwości, ograniczeń oraz skutków i zagrożeń.

W obszarze kompetencji cyfrowych mieści się także:

  • rozumienie ogólnych zasad, mechanizmów i logiki leżących u podstawy ewoluujących technologii cyfrowych oraz
  • znajomość podstawowych funkcji i korzystanie z różnych rodzajów urządzeń, oprogramowania i sieci;
  • przyjmowanie krytycznego podejścia do trafności, wiarygodności i wpływu informacji i danych udostępnianych drogą cyfrową oraz
  • świadomość prawnych i etycznych zasad związanych z korzystaniem z technologii cyfrowych.

TIK kiko educational solutions 1

Kompetencje cyfrowe co to jest i czy są potrzebne

W dzisiejszym świeci są one bardzo potrzebne. Coraz więcej usług i czynności przenosi się do sfery cyfrowej. Jeszcze kilka lat temu możliwe było rozliczenie się roczne z fiskusem wyłącznie drogą papierową. Od roku 2019 możliwe jest rozliczenie się wyłącznie w formie elektrycznej. Oznacza to, że osoby nie dysponujące odpowiednimi kompetencjami cyfrowymi nie mogły korzystać w pełni z tej formy komunikacji lub będą wymagały pomocy osób, które posiadają takie kompetencje.

Coraz więcej procedur przenosi się do sfery cyfrowej i Internetu. Rozliczenia z fiskusem, składanie dokumentów w urzędach, dostęp do informacji. Dlatego też niezbędna jest zdolność do korzystania z technologii cyfrowych w codziennym życiu. Kompetencji cyfrowych używamy codziennie. Są one potrzebne także do  współpracy z innymi ludźmi. Stosujemy je także w wyrażaniu siebie, swojej kreatywności realizując swoje zamierzenia, cele: osobiste, społeczne i zawodowe.

TIK kiko educational solutions

TIK co to jest

TIK czyli Technologie informacyjno-komunikacyjne. Tym pojęciem objęte są  zagadnienia, narzędzia związane z przetwarzaniem informacji oraz komunikacją przy użyciu technologii  elektronicznych (informatycznych). 

Rosnący pobór danych oraz coraz większa popularność technologii komórkowych i usług komórkowych (np Internet 3G, streeming muzyki, filmów, dostęp do poczty on-line) stanowią najważniejsze trendy w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).

Pomimo, że konsumenci i przedsiębiorstwa szybko przestawiają się na usługi mobilne, a popularność mobilnego Internetu wzrosła o 62% osiągając 217 mln abonentów mobilnych sieci szerokopasmowych w Europie to aż ok. 25 proc. mieszkańców Europy nie ma żadnych umiejętności w zakresie TIK. W dzisiejszych czasach brak takich kompetencji cyfrowych utrudnia codzienne życie. Brak tych kompetencji ogranicza także np znalezienie i utrzymanie dobrej prace, rozwój zawodowy i osobisty.

Czy kompetencje cyfrowe to tylko portale społecznościowe

Kompetencje cyfrowe to szersze zagadnienie. Nie każdy korzysta z portali społecznościowych. Są one jedynie częścią komunikacji cyfrowej, jaką codziennie prowadzi większość ludzi dorosłych. Mogą być dobrym początkiem do częstszego i bardziej świadomego używania narzędzi cyfrowych.

W codziennym życiu korzystamy z bardzo wielu mediów elektronicznych, często już nawet nie myśląc o tym, że wykonujemy je w formie cyfrowej. Korzystamy z bankowości internetowej, używamy mediów elektronicznych by sprawdzić lub pozyskać  informacje. Aplikujemy o pracę on-line, zamawiamy i otrzymujemy paczki, robimy zakupy i robimy wiele wiele innych czynności.

kompetencje-cyfrowe-office-kiko-educational-solutions

Komunikacja cyfrowa 

Codziennie wysyłamy wiadomości elektroniczne, korzystamy z komunikatorów. Dzwonimy do bliskich za granica używając połączeń internetowych. Coraz więcej osób robi zakupy w sklepach internetowych. Są sytuacje kiedy możemy zasięgnąć opinii lub uzyskać odpowiedzi na gnębiące nas pytanie jedynie poprzez formularz kontaktowy lub formę czatu z biurem obsługi klienta. Praktycznie bez możliwości przeprowadzenia rozmowy telefonicznej. Takie sytuacje zdarzają się coraz częściej.

Może więc warto przyjrzeć się czy jesteśmy dobrze przygotowani do tego rodzaju interakcji? Wato na początek odpowiedzieć sobie na pytanie co jeszcze, na dzień dzisiejszy, obejmują umiejętności cyfrowe.

kompetencje cyfrowe kobieta kiko educational

Umiejętności cyfrowe co to jest

Kompetencje cyfrowe zawierają w sobie także m.in.:

  • zdolność do korzystania z treści cyfrowych,
  • uzyskiwania dostępu do treści cyfrowych, ich filtrowania, oceny, tworzenia, programowania i udostępniania,
  • korzystanie z technologii i treści cyfrowych w sposób refleksyjny i krytyczny, a zarazem w sposób pełen ciekawości i otwartości,
  • etyczne, bezpieczne i odpowiedzialne podejście do stosowania narzędzi cyfrowych.

W ramach kompetencji cyfrowych bardzo ważna jest też zdolność do zarządzania informacjami, treściami, danymi i tożsamościami cyfrowymi oraz do ich ochrony, a także do rozpoznawania i skutecznego wykorzystywania oprogramowania, urządzeń, sztucznej inteligencji lub robotów.

TIK kiko educational solutions

Może brzmieć bardzo poważnie, ale zagadnienie jest ważne i dotyczy każdego z nas.

Rzeczywistość cyfrowa modeluje na nowo z każdym dniem znane nam dotychczas schematy kreacji, postępowania i myślenia. Tworzy się swoisty, nowy język cyfrowej komunikacji. Dobrze jest doskonalić kompetencje cyfrowe – nauczyć się tego języka i poruszania się po cyfrowym świecie, jeżeli chcemy go rozumieć i być aktywnym jego uczestnikiem.

Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu doszedłeś do wniosku, że może warto zaktualizować swoją wiedzę z zakresu kompetencji cyfrowych, rozejrzyj się dookoła. Może w twojej gminie, w urzędzie, miejscu pracy są organizowane szkolenia lub kursy gdzie w bezpieczny sposób możesz zdobyć potrzebne kompetencje.

Na prawdę warto!

.

Może zainteresuje Ciebie także

kompetencje-kluczowe-kiko-educational-solutions