Autoprezentacja i wizerunek kiko edu
wizerunek kiko_mini
2 sierpnia 2018

Jak kreować wizerunek w pracy?

Czas wakacji to dobry moment, żeby na spokojnie przypomnieć sobie zasady  i udoskonalić profesjonalny wizerunek. Poznaj rady i zasady dotyczące profesjonalnego wizerunku i dress-codu.

„Jak cię widzą, tak cię piszą” – to powiedzenie od lat nie traci na aktualności. Już w starożytności konkretne typy ubioru przypisywane były odpowiednim warstwom społecznym, a w czasach współczesnych często określają przynależność do wybranych grup zawodowych. Świadome kreowanie własnego wizerunku pozwala przekazywać zaplanowane przez nas komunikaty, niezależnie od tego, w jakiej branży pracujemy.

W kontaktach zawodowych i biznesowych wizerunek jest szczególnie istotny, gdyż w ogromnym stopniu decyduje o tym, jak patrzą na nas inni. Bez względu na to, jak wspaniałe mamy CV, jak wielką wiedzę i doświadczenie posiadamy, negatywne wrażenie spowodowane nieodpowiednim wyglądem, może zniweczyć nasze szanse na awans. Również w zawodach, gdzie na pierwszy rzut oka mogłoby wydawać się, że mamy niewiele pola do popisu w zakresie ubioru, jak np: lekarze, pielęgniarki, lekarze weterynarii, mamy bardzo duży wpływ na wizerunek, wygląd i ma on ogromne znaczenie dla klientów, pacjentów, współpracowników.

Pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz.

Odpowiedzialny za to jest tzw. efekt pierwszego kontaktu. Według psychologów społecznych podczas pierwszego spotkania około 90% informacji o nas przekazywanych jest przez czynniki pozawerbalne. W ciągu pierwszych 7 sekund stereotypy związane ze sposobem zachowania, mową ciała i wizerunkiem warunkują to, jak jesteśmy i będziemy postrzegani w przyszłości.

Nasze umiejętności, wiedza, kompetencje czy doświadczenie są oczywiście dla pracodawcy, klientów, kontrachentów bardzo ważne. Jednak to, jak się prezentujemy, nasz ubiór, ogólne wrażenie czy atrakcyjność fizyczna w dużej mierze decyduje o tym, jak postrzegają nas przełożeni, partnerzy biznesowi czy współpracownicy. Na podstawie wyglądu inne osoby nieświadomie wyrabiają sobie opinię o nas, naszym stosunku do pracy i obowiązków, a nawet o osobowości.

Jeśli oczekujemy, aby postrzegano nas profesjonalnie, należy zadbać o szczegóły, takie jak: garderoba, dodatki, fryzura czy makijaż. Wszystkie te starannie dobrane elementy, świadczą o naszym dobrym guście i poważnym stosunku do pracy.

Biurowy i profesjonalny dress code, czyli dlaczego szafa w pracy jest taka ważna

Dress code, to krótko mówiąc spisane lub umowne zasady, dotyczące stroju danej grupy społecznej czy zawodowej. Wiele organizacji i firm we współczesnym biznesie charakteryzuje się swoim dress codem. Zależy on od branży, wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej, a przede wszystkim zajmowanego stanowiska. Nasz strój powinien być wyrazem szacunku dla klientów, przełożonych, interesantów i współpracowników. Regulacjom (zazwyczaj w formie wytycznych) podlegają najczęściej ubiór i obuwie, ale spotykane są również przepisy dotyczące fryzury, makijażu i dodatków. Do firm restrykcyjnie podchodzących do wyglądu należą przede wszystkim te, w których pracownicy mają bezpośredni kontakt z kontrahentami. Czasami nie dostajemy gotowego, spisanego zakresu norm  w organizacji lub typowego dla branży w której pracujemy. Wówczas dobrze jest przyjrzeć się jak o swój wizerunek dbają inni eksperci lub liderzy z naszej branży, dziedziny  i wybrać te elementy wizerunku, które najbardziej nam odpowiadają.

Współczesny dress code najczęściej kojarzony jest ze sformalizowanym strojem biznesowym. Może on jednak łączyć wymagania pracodawcy, branży z naszym indywidualnym stylem. Ważna jest tu przede wszystkim umiejętności dobrania stroju do warunków fizycznych, okoliczności oraz zajmowanego stanowiska. Tam, gdzie polityka ubioru nie jest ściśle narzucona i skodyfikowana, najkorzystniej kierować się intuicją i zmysłem obserwacji.

Prostota, umiar i elegancja

W praktyce oznacza to unikanie strojów zbyt ekscentrycznych i wyzywających. Podstawą profesjonalnego wizerunku biznesowego jest styl klasyczny, który powinien łączyć zasady etykiety i indywidualny styl pracownika. Wizerunek w pracy, w biurze powinien być dość neutralny. Wymagany strój powinien być skromny, czysty, schludny, klasyczny i elegancki. Kluczem do profesjonalnego wyglądu biznesowego jest spójność dodatków i poszczególnych elementów ubioru.
Strój powinien być dostosowany do stanowiska, wymogów przełożonego, wizerunku i polityki firmy. Stonowane kolory, harmonijnie do siebie dobrane, podkreślone eleganckimi dodatkami, których również nie może być za dużo, dodadzą nam powagi.

 Kilka zasad kreowania wizerunku, o których warto pamiętać

  • Dobór stroju zależy od stanowiska, rodzaju pracy, branży, wydarzenia w danym dniu, ale także figury i typu urody.
  • Bluzka koszulowa i marynarka sprawdzą się podczas formalnych spotkań, ale na co dzień można je zastąpić gładkim topem, golfem lub swetrem typu „bliźniak”.
  • Bez względu na porę roku, ramiona zawsze powinny być zakryte.
  • W żadnym wypadku bielizna nie powinna być widoczna spod ubrania.
  • Panie o obfitych kształtach powinny unikać opiętych fasonów, przy dużym biuście poleca się bluzki kopertowe i dekolty w szpic, mały biust lubi jasne kolory i poziome paski.
  • Spódnica powinna być prosta, pozbawiona koronek, falban i sięgać kolan. Odpowiednia długość to (przy rękach wyciągniętych wzdłuż ciała) do najdłuższego palca ręki. Odpadają długie fasony oraz miniówki. Spódnicę można zastąpić eleganckimi spodniami.
  • Najkorzystniejsze barwy to brązy, szarości, beże, stonowane pastele. Można wybrać granat lub inne odcienie niebieskiego, bo jak wykazują badania kojarzą się one z zaufaniem i profesjonalizmem.
  • Buty powinny być zawsze czyste, zadbane i dobrej jakości.
  • Niedopuszczalne jest, dla mężczyzn, noszenie w pracy krótkich spodenek, bermudów.
  • Dla kobiet w wielu firmach obowiązkiem jest noszenie rajstop.
  • Niedozwolony jest zbyt ostry makijaż, nadmiar biżuterii i dodatków.
  • U mężczyzn natomiast niedopuszczalne są: zaniedbane i brudne buty albo sandały czy adidasy do garnituru na oficjalne spotkanie, źle zawiązany lub poplamiony krawat, niewyprasowane, wymięte ubranie , niedopasowane skarpetki, które powinny być dobrane do koloru spodni lub butów. Jako, że trendy w ubiorze, i to co jest akceptowane lub nie, zmieniają się bardzo szybko to o adidasach  do garnituru i skarpetkach, zarówno dla pań, jak i dla panów, napiszemy oddzielnie.

Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujemy i jak dużą mamy swobodę w wyborze ubioru, należy zadbać o wiarygodność i spójność wizerunku.

Pamiętajmy zawsze o zasadzie harmonii między naturalnymi warunkami, osobowością, a charakterem wykonywanej pracy. Warto więc postawić na to, aby nasz profesjonalny wizerunek był przyjazny i ułatwiał kontakty z otoczeniem.

Powodzenia! :)