Po co kompetencje cyfrowe?
W dzisiejszym świecie niezwykle istotne jest rozumienie, w jaki sposób technologie cyfrowe mogą pomagać w komunikowaniu się, kreatywności i innowacjach. Ważna jest świadomość związanych z kompetencjami cyfrowymi możliwości, ograniczeń oraz ewentualnych skutków i zagrożeń.
Kompetencje cyfrowe to:
- rozumienie ogólnych zasad, mechanizmów i logiki leżących u podstawy ewoluujących technologii cyfrowych oraz
- znajomość podstawowych funkcji i korzystanie z różnych rodzajów urządzeń, oprogramowania i sieci;
- przyjmowanie krytycznego podejścia do trafności, wiarygodności i wpływu informacji i danych udostępnianych drogą cyfrową oraz
- świadomość prawnych i etycznych zasad związanych z korzystaniem z technologii cyfrowych.
Kompetencje cyfrowe co to jest i czy są potrzebne
W dzisiejszym świeci są one bardzo potrzebne. Coraz więcej usług i czynności przenosi się do sfery cyfrowej. Na przykład jeszcze kilka lat temu możliwe było rozliczenie się roczne z fiskusem wyłącznie drogą papierową. Od roku 2019 możliwe jest rozliczenie się wyłącznie w formie elektrycznej. Oznacza to, że osoby nie dysponujące odpowiednimi kompetencjami w tym zakresie nie będą mogły korzystać w pełni z tej formy aktywności lub będą wymagały pomocy innych osób, które będą posiadały takie kompetencje.
Coraz więcej procedur przenosi się do sfery cyfrowej i Internetu. Dlatego też niezbędna jest zdolność do korzystania z technologii cyfrowych w celu wsparcia aktywnej postawy obywatelskiej i włączenia społecznego. Kompetencje cyfrowe są używane codziennie i potrzebne do współpracy z innymi osobami. Stosujemy je także w wyrażaniu siebie, swojej kreatywności realizując swoje zamierzenia, cele: osobiste, społeczne i zawodowe.
TIK co to jest
TIK to skrót od Technologie informacyjno-komunikacyjne.
Tym pojęciem objęte są zagadnienia, narzędzia związane z przetwarzaniem informacji oraz komunikacją przy użyciu technologii elektronicznych (informatycznych).
Rosnący pobór danych oraz coraz większa popularność technologii komórkowych i usług komórkowych (np Internet 3G, streeming muzyki, filmów, dostęp do poczty on-line) stanowią najważniejsze trendy w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).
Pomimo, że konsumenci i przedsiębiorstwa szybko przestawiają się na usługi mobilne, a popularność mobilnego Internetu wzrosła o 62% osiągając 217 mln abonentów mobilnych sieci szerokopasmowych w Europie to aż ok. 25 proc. mieszkańców Europy nie ma żadnych umiejętności w zakresie TIK.
W dzisiejszych czasach brak takich kompetencji cyfrowych utrudnia codzienne życie. Brak tych kompetencji ogranicza także np znalezienie i utrzymanie dobrej prace, rozwój zawodowy i osobisty.
TIK w codziennym życiu
W codziennym życiu korzystamy z różnorodnych narzędzi i mediów elektronicznych, często już nawet nie myśląc o tym, że wykonujemy je w formie cyfrowej. Korzystamy np z bankowości internetowej, używamy mediów elektronicznych by sprawdzić lub pozyskać informacje. Aplikujemy o pracę on-line, zamawiamy i otrzymujemy paczki, robimy zakupy i wykonujemy wiele innych aktywności.
Rzeczywistość cyfrowa modeluje na nowo z każdym dniem znane nam dotychczas schematy kreacji, postępowania i myślenia. Tworzy się swoisty, nowy język cyfrowej komunikacji. Dobrze jest doskonalić kompetencje cyfrowe – nauczyć się tego języka i poruszania się po cyfrowym świecie, jeżeli chcemy go rozumieć i być aktywnym jego uczestnikiem.
Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu doszedłeś do wniosku, że może warto zaktualizować swoją wiedzę z zakresu kompetencji cyfrowych, rozejrzyj się dookoła. Może w twojej gminie, w urzędzie, miejscu pracy są organizowane szkolenia lub kursy gdzie w bezpieczny sposób możesz zdobyć potrzebne kompetencje.
Na prawdę warto!